Creatieve digitale communicatie
Bij het schrijven van deze blog is het einde van december 2022 razendsnel dichterbij aan het komen.
Hoog tijd om terug te kijken naar dit jaar en op te sommen wat 2022 voor mij betekende.
2022 was meer dan een jaar van boostervaccins en golven die niet eens het journaal niet meer haalden.
Voor mij persoonlijk een zeer fijn jaar met leuke samenwerkingen, toffe realisaties en ten volle van het leven genieten!
10. Notworking
Facebookgroepen. Ik ben er wel fan van.
Zeker als ze waardevolle informatie bevatten en bezorgen en dat je er ook zelf waarde aan kunt toevoegen. Zo zit ik al even in de groep “Notworking“, waar de kracht van een netwerk optimaal benut wordt.
Maar er is ook letterlijk ‘not working’: zo ging ik in 2022 naar 2 Notworking-events. Gezellige avonden met creatieve freelancers waar je bij een hapje en een drankje wat van gedachten kan wisselen, of over koetjes en kalfjes kan praten.
De koppeling van waarde en ontspanning is voor mij een grote meerwaarde.
Ik heb er al heel wat fijne mensen door ontmoet en ik heb van hen ook al heel wat bijgeleerd!
Als ik zelf met een vraag zit, is dit één van de eerste groepen waar ik mijn licht ga opsteken.
9. Community
Nog meer community in ’22.
Naast de facebookgroep ‘Notworking’, zijn er nog andere interessante groep en communities voor mij.
Ik licht er nog enkele toe:
- VLCM: De Vlaamse Community Managers
Een groep met meer dan 2000 personen die professioneel bezig zijn met community en sociale media.
Zalig om coole social media marketing te zien van andere merken en ook een beetje om te zagen over Facebook en Instagram. - BVBE: Bearded Villains Belgium
Een vzw van mannen met baarden die zich inzetten voor het goede doel.
We zijn ongeveer met zo’n 30 actieve leden en organiseren activiteiten om geld in te zamelen voor het goede doel. Zo werd er al geld ingezameld voor het onderzoek naar
ALS, voor Down Vlaanderen en voor Wings 4 Life.
In 2023 organiseren we de eerste World Meet in Europa voor alle Bearded Villains. - VCK: Vereniging der Commerçanten van de Kasteelstraat
In onze straat hebben de alle ondernemers zich verenigd om samen activiteiten te organiseren. Zo zijn er de jaarlijkse Kasteelstraatfeesten in augustus. Dan organiseren we heel wat volksspelen voor gezinnen met kinderen die in De Panne op vakantie zijn.
Nieuw is de Smoefelmarkt tijdens de kerstvakantie, telkens op woensdag. De eerste editie was uitgeregend, maar toch kwamen heel wat mensen al een kijkje nemen! - @Belgiumers op twitter
Aan de start van de zomervakantie kon ik een week het @Belgiumers-account op twitter overnemen.
Dit account wordt elke week door een ander persoon opgevolgd en brengt dus wekelijks een ander thema.
Ik had het over Ieper en de verschillende aspecten van de stad: niet alleen het verhaal van de Eerste Wereldoorlog, maar ook het middeleeuws verhaal. Daarnaast had ik het natuurlijk ook over digitale marketing.
Zeer fijn om naar meer dan 7000 volgers te tweeten (en een bereik van meer dan 150000 mensen te halen)
Op naar minstens evenveel community en verbondenheid in 2023!
7. Mediaheer marketing
Zoals de kraan lekt bij de loodgieter thuis, zo kun je ook mijn eigen marketing bekijken..
Ik zet het werk voor mijn klanten altijd voor op het werk voor mezelf.
Mijn boek-plannen hebben dus vertraging opgelopen en ook mijn eerste podcastreeks is nog niet volledig ingeblikt.
Gelukkig zijn deze zaken niet geschrapt van het lijstje, maar gewoon wat uitgesteld. Ze staan opnieuw hoog op het lijstje van 2023!
Wat wel elke maand lukte, was mijn eigen nieuwsbrief. Met een maandelijks shotje inspiratie: muziek, een mooie marketingcampagne, (weinig) nieuws over mijn boek en telkens ook een persoonlijk verhaal.
Ondertussen is de lijst al gegroeid tot 135 abonnees die elke maand trouw de nieuwsbrief lezen en heel vaak ook reageren en antwoorden! Iets dat ik uiteraard zeer fijn vind!
Inschrijven voor mijn nieuwsbrief?
Dat doe je hier!6. Mens sana in corpore sano
Ik ben opnieuw wat meer gaan sporten in 2022!
In de maand november haalde ik zelfs de kaap van 250 loopkilometers. Dit enkel dankzij de uitdaging onder enkele vrienden die beslisten om zoveel mogelijk kilometers te lopen gedurende één maand.
Er blijkt dus wel een competitief beestje in mij te zitten.
In het voorjaar trok ik mijn loopschoenen aan voor het goede doel: de Wings For Life World Run. Daarnaast liep ik ook de 20km van Brussel voor het eerst en liep ik enkele rondjes in de Race for the Cure in Bellewaerde.
Hoeveel keer spot je mij in de aftermovie?
Ik moet eerlijk bekennen dat ik er heel vaak tegenop zie om te starten aan mijn looptraining. Maar ik heb nog niet vaak gehad dat ik een looptraining niet leuk vond. De laatste jaren heb ik geleerd om trager te lopen en meer te genieten van de beweging, dan om een bepaald doel te halen.
Ik merk ook dat het sporten mij ontspant en mij heel wat extra creativiteit brengt. Tijdens het lopen kan ik mijn gedachten op een rijtje zetten. Ik krijg ook nieuwe ideeën en wanneer die ideeën blijven hangen, dan worden die wel eens in uitvoering gebracht.
5. Webshop
Een webshop bouwen is een uitdaging.
Maar dan wel een leuke uitdaging!
Voor de creatieve Valerie mocht ik een webshop bouwen om haar juwelen in polymeerklei in het digitale uitstalraam te zetten.
Valerie heeft minstens even weinig kaas gegeten van digitale marketing als ik van juwelen ontwerpen.
Ik kon haar visie volledig omzetten in een webshop waar ze zich volledig in kan vinden.
Neem gerust een kijkje op haar website. Haar collectie nieuwe halskettingen staat al online. Binnenkort voegt ze daar nog oorbellen en ringen aan toe.
Je kunt haar zeker ook contacteren voor een juweel op maat of voor een creatieve workshop!
Webshop Atelier 55
4. Mee met marketing
Marketing en dan vooral digitale marketing is een hoge snelheidstrein:
Er zijn dagelijks veranderingen en het gaat vooruit aan een zeer snel tempo.
Gelukkig zijn er op spoorwegen vaak stations waar je even halt kan houden en daar dan ook de volgende trein kan nemen. En een hoge snelheidstrein is ook nog altijd een trein.
Hiermee bedoel ik dat de basis nog steeds dezelfde is: een eigen website, een lijst met mailadressen, een account op sociale media waar jouw publiek aanwezig is. De snelheid van de trein en digitale evoluties, die kun je zelf regelen.
Ook dit jaar heb ik heel wat inzichten behouden, bijgeschaafd en zelfs nieuwe inzichten verworven.
Dat door nieuwsbrieven te lezen, podcasts te beluisteren, offline en online seminaries bij te wonen en cursussen te volgen.
Opnieuw iets dat op mijn lijstje voor 2023 blijft!
3. Never not reading
Disclaimer: ik ben niet altijd een grote lezer geweest. Maar de laatste jaren ben ik meer en meer beginnen te lezen. Elk jaar koop ik wel enkele boeken aan om me er daarna in te verdiepen. En vaak ga ik ook de inzichten nog eens apart noteren om er sneller naar terug te kunnen grijpen.
Enkele boeken die me dit jaar wel konden bekoren:
- Digital marketing like a pro (Clo Willaerts)
- Videomarketing like a pro (Clo Willaerts)
- Dit is content marketing (Koen Denolf, Bart Lombaerts, Wouter Temmerman en Michel Libens)
- Krachtige SEO (Frederik Vermeire)
- The offer you can’t refuse (Steven Vanbelleghem)
- …
Maar er staan nog heel wat andere boeken op het leeslijstje voor 2023.
2023 wordt dus ook een leesjaar. Ik ben benieuwd hoeveel boeken de revue passeren en welke dat worden.
2. Topbeelden van 2022
Fotografie. Eén van mijn grote liefdes.
In mijn vrije tijd, maar ook bij speciale gelegenheden neem ik graag één van mijn fototoestellen ter hand.
Dat is niet noodzakelijk mijn professioneel toestel, maar kan evengoed mijn GSM zijn. Dat toestel is ook voorzien van een goeie camera.
Ik geef jullie enkele van mijn topbeelden van 2022 mee:
1. Een levenslang contract
De topper van 2021 staat ook op de eerste plaats van 2022.
Op 31 oktober traden Evelien en ik in het huwelijksbootje. Voor ons een prachtige dag met vrienden en familie en volledig zoals we het ons voorgesteld hadden.
Voor ons was het een hele dag vol topmomenten.
Ook onze kinderen zorgden voor unieke momenten:
- Gaultier werd door de burgemeester gevraagd om de ceremonie in goede banen te leiden.
- Manon hield haar eerste publieke speech voor de volledige zaal.
- Maud sprong in een dinopak en kreeg de hele dansvloer aan het shaken.
Naar aanleiding van dit jaaroverzicht heb ik de blog over de creatieve zaken op onze hoogdag nog even aangevuld.
En wat brengt 2023?
Een glazen bol heb ik niet.
Ambities des te meer!
Zoals je hierboven al kon lezen, heb ik al superveel zin in 2023: lezen, sporten, leren, samenzijn met anderen,…
Ik bruis van de ideeën: mijn eigen boek in de winkel in 2023, een podcastreeks, opnieuw heel veel klanten helpen,…
En er is ook dat ene ideetje dat al enkele jaren in mijn hoofd spookt: misschien ga ik wel de fashion in!