Een modemerk als passieproject

Er is een ongeschreven regel in marketing dat elke zichzelf respecterende marketeer een eigen passieproject nodig heeft.
Wat dat project is, kan heel sterk uiteenlopen.
Toen ik enkele jaren geleden het idee kreeg om kledij maken, was dat het zaadje voor mijn eigen project.

Ik weet niet meer exact op welk moment ik het idee kreeg, maar ik weet wel dat ik altijd met verwondering keek naar de kledij die gelanceerd werd als stadspromotie: VANRSL, Antwerp, Negenduust,…
Hoe mensen met trots tonen dat ze in hun stad wonen, of afkomstig zijn uit deze gemeenten. 
Zelf ben ik ook een trotse inwoner van de Westhoek, maar ik vond niet meteen de gepaste kledij om dat te tonen.
Er waren wel wat zaken met prints van dialect, maar deze waren niet exact wat ik zocht.

Het gemis van deze ‘community wear’ blijft in mijn gedachten sluimeren tot er meer en meer concrete ideeën ontstonden.
Het begon met typisch Ieperse woorden, maar ook andere steden in de Westhoek zorgden voor een creatieve insteek.

In 2022 bespreek ik het idee met een aantal vrienden en kennissen. Zij vinden het ook een goed idee en geven me dat extra duwtje dat ik nodig had:

een nieuw kledijmerk wordt geboren.

Op deze pagina krijg je een blik achter de schermen van Ennih.be: het ontstaan van het merk, de marketingacties en een inkijk in de cijfers van een nieuw opgestart kledingmerk.

Tijdslijn

Swipe om door de tijdslijn te scrollen.

2019
Het eerste zaadje
Voorbeelden van anderen

#VANRSL
ANTWRP
Negenduust

Mijn idee is niet uniek. Niet alleen in Vlaanderen, maar over de hele wereld kunnen mensen met trots tonen dat ze trots zijn op hun stad of gemeente.

Ik vraag me af waarom dit nog niet te vinden is in de Westhoek...

2020, 2021
Het zaadje ontkiemt
Eerste ideeën ontstaan

Een trui met de postcode van Ieper, daar begon het mee.
Een eenvoudig ontwerp, zoals er 13 zijn in een dozijn.
Het enige onderscheidende is dat de kledij met opdruk "8900" nog niet te vinden is in een online shop.
Jammer

2022
Een klankbordgroepje
Zijn anderen ook voor het idee gewonnen?

Ik overleg met vrienden en familie en vertel over het idee.
Het idee wordt enthousiast onthaald en begint ook meer en meer vorm te krijgen in mijn hoofd.
Een aantal ideeën krijgen voorrang: het ecologisch en duurzaam aspect (ik wil niet in de val stappen van overproductie en fast fashion), betaalbare producten, lokale productie, kwaliteit, ...

Ik ga stilletjes aan de slag en doe wat marktonderzoek naar textieldrukkerijen in West- en Oostvlaanderen. 
Eén bepaalde drukkerij komt er voor mij bovenuit en ik doe een eerste bestelling.
Hiermee wil ik vooral de kwaliteit van het textiel en de bedrukking zelf ervaren en bekijken.

2023
Focus en doelen stellen
Fashion project: GO!

Het ontwikkelen van het fashionproject wordt één van mijn belangrijkste doelen van 2023.
Ik las een klantenstop in bij Mediaheer om mijn focus op het project te kunnen leggen.
Ik heb nood aan een webshop, social mediakanalen, facturatieflow, koppeling met de drukker,...

2023
Aan de slag
De fundamenten worden gelegd.

Ik start met het uitwerken van mijn ideeën. Ondertussen heb ik een lijstje met ontwerpen. Met de eerste mockups trek ik op plaatsbezoek bij de drukkerij. 
Na een gesprek van meer dan twee uur ga ik met een tevreden gevoel naar buiten. 
Nu is het voor echt en kan ik starten met de bouw van de webshop en de uitbouw van het marketingplan.
In de loop van het voorjaar laat ik verschillende testproducten maken om de ontwerpen en het textiel te testen.

Ik bouw de webshop en koppel de producten met de tool van de drukkerij.
Er komt een facebookpagina en een instagrampagina.

Het marketingplan wordt opgedeeld in verschillende onderdelen:

  • Persbericht + Persconferentie
  • Eigen sociale mediakanalen
  • Flyer
  • Andere sociale mediakanalen
  • Advertenties
4 juli 2023
Persconferentie
Artikel Het Nieuwsblad
Officiële lancering

Het marketingplan van Ennih.be is heel bewust opgedeeld in verschillende fases. Deze fases worden ook gespreid in de tijd.
Op deze manier is het mogelijk om de impact van de marketingacties beter te analyseren.
Zo leer ik bij welke impact marketingacties hebben op sales en ben ik in staat mijn klanten nog beter te adviseren.

De lokale pers wordt uitgenodigd en verschillende kranten dagen op. 's Avonds staan de eerste artikels online en komen meteen de eerste twee bestellingen komen binnen.

Ik ben opgelucht: het systeem werkt en klanten vinden de weg naar mijn webshop.
Mijn volgende marketingstap volgt wanneer alle journalisten hun artikel gelanceerd hebben.