Een modemerk als passieproject

Er is een ongeschreven regel in marketing dat elke zichzelf respecterende marketeer een eigen passieproject nodig heeft.
Wat dat project is, kan heel sterk uiteenlopen.
Toen ik enkele jaren geleden het idee kreeg om kledij maken, was dat het zaadje voor mijn eigen project.

Ik weet niet meer exact op welk moment ik het idee kreeg, maar ik weet wel dat ik altijd met verwondering keek naar de kledij die gelanceerd werd als stadspromotie: VANRSL, Antwerp, Negenduust,…
Hoe mensen met trots tonen dat ze in hun stad wonen, of afkomstig zijn uit deze gemeenten. 
Zelf ben ik ook een trotse inwoner van de Westhoek, maar ik vond niet meteen de gepaste kledij om dat te tonen.
Er waren wel wat zaken met prints van dialect, maar deze waren niet exact wat ik zocht.

Het gemis van deze ‘community wear’ blijft in mijn gedachten sluimeren tot er meer en meer concrete ideeën ontstonden.
Het begon met typisch Ieperse woorden, maar ook andere steden in de Westhoek zorgden voor een creatieve insteek.

In 2022 bespreek ik het idee met een aantal vrienden en kennissen. Zij vinden het ook een goed idee en geven me dat extra duwtje dat ik nodig had:

een nieuw kledijmerk wordt geboren.

Op deze pagina krijg je een blik achter de schermen van Ennih.be: het ontstaan van het merk, de marketingacties en een inkijk in de cijfers van een nieuw opgestart kledingmerk.

Tijdslijn

2019
Het eerste zaadje
Voorbeelden van anderen

#VANRSL
ANTWRP
Negenduust

Mijn idee is niet uniek. Niet alleen in Vlaanderen, maar over de hele wereld kunnen mensen met trots tonen dat ze trots zijn op hun stad of gemeente.

Ik vraag me af waarom dit nog niet te vinden is in de Westhoek...

2020, 2021
Het zaadje ontkiemt
Eerste ideeën ontstaan

Een trui met de postcode van Ieper, daar begon het mee.
Een eenvoudig ontwerp, zoals er 13 zijn in een dozijn.
Het enige onderscheidende is dat de kledij met opdruk "8900" nog niet te vinden is in een online shop.
Jammer

2022
Een klankbordgroepje
Zijn anderen ook voor het idee gewonnen?

Ik overleg met vrienden en familie en vertel over het idee.
Het idee wordt enthousiast onthaald en begint ook meer en meer vorm te krijgen in mijn hoofd.
Een aantal ideeën krijgen voorrang: het ecologisch en duurzaam aspect (ik wil niet in de val stappen van overproductie en fast fashion), betaalbare producten, lokale productie, kwaliteit, ...

Ik ga stilletjes aan de slag en doe wat marktonderzoek naar textieldrukkerijen in West- en Oostvlaanderen. 
Eén bepaalde drukkerij komt er voor mij bovenuit en ik doe een eerste bestelling.
Hiermee wil ik vooral de kwaliteit van het textiel en de bedrukking zelf ervaren en bekijken.

2023
Focus en doelen stellen
Fashion project: GO!

Het ontwikkelen van het fashionproject wordt één van mijn belangrijkste doelen van 2023.
Ik las een klantenstop in bij Mediaheer om mijn focus op het project te kunnen leggen.
Ik heb nood aan een webshop, social mediakanalen, facturatieflow, koppeling met de drukker,...

2023
Aan de slag
De fundamenten worden gelegd.

Ik start met het uitwerken van mijn ideeën. Ondertussen heb ik een lijstje met ontwerpen. Met de eerste mockups trek ik op plaatsbezoek bij de drukkerij. 
Na een gesprek van meer dan twee uur ga ik met een tevreden gevoel naar buiten. 
Nu is het voor echt en kan ik starten met de bouw van de webshop en de uitbouw van het marketingplan.
In de loop van het voorjaar laat ik verschillende testproducten maken om de ontwerpen en het textiel te testen.

Ik bouw de webshop en koppel de producten met de tool van de drukkerij.
Er komt een facebookpagina en een instagrampagina.

Het marketingplan wordt opgedeeld in verschillende onderdelen:

  • Persbericht + Persconferentie
  • Eigen sociale mediakanalen
  • Flyer
  • Andere sociale mediakanalen
  • Advertenties
4 juli 2023
Persconferentie
Officiële lancering
Artikel Het Nieuwsblad

Het marketingplan van Ennih.be is heel bewust opgedeeld in verschillende fases. Deze fases worden ook gespreid in de tijd.
Op deze manier is het mogelijk om de impact van de marketingacties beter te analyseren.
Zo leer ik bij welke impact marketingacties hebben op sales en ben ik in staat mijn klanten nog beter te adviseren.

De lokale pers wordt uitgenodigd en verschillende kranten dagen op. 's Avonds staan de eerste artikels online en komen meteen de eerste twee bestellingen komen binnen.

Ik ben opgelucht: het systeem werkt en klanten vinden de weg naar mijn webshop.
Mijn volgende marketingstap volgt wanneer alle journalisten hun artikel gelanceerd hebben.

juli 2023
Goeie start
De eerste maand

Tijdens mijn eerste maand wil ik voorrang geven aan alle persartikels. 
Daarom doe ik bewust weinig eigen marketingacties op sociale media en op de website.
Na elke publicatie van een artikel komt er wat beweging op de website en druppelen bestellingen binnen.
Halverwege de maand is een duidelijke piek merkbaar: een populair account post een foto met een sweater van Ennih. 
Dit was geen gerichte actie van influencer marketing, maar het toont wel dat er potentieel is.
Misschien wel iets voor later...

De eerste maand wordt afgesloten met een omzet van een kleine 1000 euro.

zomer 2023
Positieve reacties

Het duurt tot 8 augustus wanneer het laatste krantenartikel van de persconferentie op 4 juli verschijnt. Ja, ook journalisten hebben het druk en het recht op vakantie.
Voor mij is dat een ideale kans om de impact te zien van de publicatie van een artikel.
In de 10 dagen voor het artikel komen 3 bestellingen binnen.
In de 10 dagen na het verschijnen van het artikel komen 6 bestellingen binnen. Je merkt dus een duidelijk verschil, zelfs al is het met kleine cijfers.

Met de bestellingen komen ook foutjes bij de leverancier aan de oppervlakte. Ik doe zelf geen bedrukking of verzending, maar de klanten komen wel via mij verhaal halen als iets niet meteen goed verloopt.
Persoonlijk ben ik niet bang voor zaken die foutlopen: ik vind het belangrijk dat deze aan de oppervlakte komen en dat er uit geleerd wordt.

Het product zelf (de kwaliteit van de bedrukking en de print) is top. Dat stellen de klanten ook vast wanneer hun bestelling toekomt.
En als we tussen het bestellen en het leveren alle problemen kunnen oplossen, dan zijn de klanten ook tevreden.

Najaar 2023
Een rustige herfst
Als je niets doet, gebeurt er niets.

Er volgt een drukke periode met zaken die niets met Ennih.be te maken te hebben.
Hierdoor heb ik geen tijd (en vooral ook te weinig energie en goesting) om veel energie in de marketing van de kledij te stoppen.

Het is een goede periode om te zien wat er gebeurt met het aantal bestellingen.
En inderdaad: er komen zeer weinig bestellingen binnen. Ongeveer eentje per week.
Het vermoeden wordt dus bevestigd: zelf communiceren over het merk is belangrijk om steeds onder de aandacht te blijven.
Zeker als startend merk is dat één van de prioriteiten!

Het is ook een ideaal moment om een eerste test te doen met een betalende advertentie op Meta (Facebook en Instagram).
Met de nieuwe ontwerpen die ik maakte voor de inwoners van Poperinge, maakte ik een eenvoudige advertentie.
Ik stak weinig tijd in de tekst en het beeld en liet de advertentie enkele weken lopen, voor een bedrag van 50 euro.
Kort enkele cijfers:
- 7833 mensen bereikt
- 242 klikken op links
- 0,21 euro / klik.

Het resultaat in verkopen met een slechte advertentie? 
Niet zo denderend: er komen weinig verkopen binnen. Maar dit resultaat had ik eigenlijk wel verwacht.
Zomaar wat reclameboodschappen op een doelgroep gooien is niet altijd het beste plan.
En met deze verkoopscijfers wordt dat mooi bewezen.
Plan is om in 2024 hier anders op te gaan inzetten: betere advertenties met mooiere resultaten.

December 2023
Knallen voor het eindejaar
Wanneer puzzelstukjes samenvallen

De omzet in de maand december is groter dan alle andere maanden samen. We  kunnen dus zeker spreken van een ideale kerstperiode voor Ennih.be.

  1. De geschenkenmarkt vanuit het Centrummanagement was een schot in de roos. Mensen konden komen voelen en kijken naar het textiel en ter plaatse bestellen.
    Ik maakte ook van de gelegenheid gebruik om alle mensen die sinds de start van Ennih.be iets besteld hadden een mail te sturen. Hiermee bedankte ik hen voor het vertrouwen en heb hen ook de beursactie aangeboden, zonder aankoopverplichting. Ik zag heel wat tevreden klanten langskomen om van de actie gebruik te maken.
  2. Ook na de geschenkenbeurs kwamen de bestellingen vlot binnen, tot net voor kerstmis. In de week voor nieuwjaar viel de verkoop nagenoeg volledig stil.
December 2023
Round up
Resultaat na 7 maanden
  • 93 bestellingen
  • 134 verkochte producten
  • Topproducten:
    - Sweater Ennih
    - T-shirt Ennih
    - Sweater IPRLNK
    - Sweater 'aangespoeld'
    - Hoodie - Acht Duust Neegn Onderd
  • 2900 bezoekers op de website
  • 75% bekijkt de site via smartphone
2024
Wat zijn de plannen?
Resultaat na 7 maanden

Ik heb mezelf twee jaar de tijd gegeven om het project vlot van de grond te krijgen. Dat betekent dus tot halverwege 2025.
Ik merk dat er veel positieve reacties zijn over de producten van Ennih.be. De kwaliteit blijft met stip bovenaan staan.
Ook de service naar de klant toe blijft een belangrijk aandachtspunt. Dat is niet altijd makkelijk met dropshipping en zeker al niet wanneer er technische issues zijn aan de kant van de drukker.

Voor 2024 zijn er genoeg plannen:

  • Extra producten: nieuwe gemeenten, nieuwe ontwerpen
  • Extra producten: de swearing sweaters komen eraan!
  • Advertising: betere campagnes maken en gericht inzetten op doelgroepen.
    Eerst focus op grotere awareness.
    Mogelijks later gekoppeld aan retargetting.
  • Inzetten op piekmomenten: moederdag, vaderdag, kerst en nieuw.
  • Een nieuws shopsysteem?
    De technische opvolging bij de drukker loopt niet altijd van een leien dakje. Dat weten ze zelf en daar zetten ze ook op in.
    Eind december 2023 werd het nieuwe systeem gelanceerd. Ik ben benieuwd om ermee aan de slag te gaan.