Mijn eerste Work Smarter

5 juni 2025. 
De dag dat Elon en Donald ruzie maakten op twitter (en we dat nu al grotendeels vergeten zijn), maar vooral de dag van de 10e editie van Work Smarter in’t Kuipke in Gent.

Voor mij de eerste keer dat dit event paste in mijn agenda en ik geef toe: de volgende editie (4 juni 2026) staat al in potlood in mijn agenda.  Wel al meteen een agenda-conflict, want dan is er ook Wordcamp Europe in Krakau… Kiezen is verliezen.

Wat is Work Smarter?

Work Smarter wordt georganiseerd door Teamleader en Yuki. Twee softwarebedrijven die organisaties helpen bij hun klantenopvolging, facturatie en boekhouding.
Dit jaar al de 10e editie en ze tikten af op zo’n 2500 aanwezigen.
Gene kattepis en meteen één van de meest bezochte marketingevents in Vlaanderen. Petje af!

Zelf ken ik nul komma nul van boekhouding, en na een soft salesgesprek met één van hun medewerkers, ben ik nog niet overtuigd om klant te worden bij hen.
Ja, hun pakket is goedkoper dan mijn boekhouder, maar ik zie niet meteen veel mogelijkheden om praktischer aan de slag te gaan met offertes en facturatie voor mijn eigen klanten.
In marketingtermen: ik zit nog altijd BoF (Botom of Funnel) en nu is het hun taak mij op te warmen met inspirerende content waardoor ik ga inzien dat hun pakket echt een oplossing is voor mijn vragen en bezorgdheden. 
Dan zit ik ToF (Top of Funnel) en kan ik converteren naar hun goedkoopste abonnement, zo’n 60 euro per maand.

Waarom naar Work Smarter gaan?

Als ik (nog) niet inzie waarom hun software mij kan helpen, waarom offer ik dan een dag verlof op om naar Gent te sporen en een volledige dag daar rond te lopen?

Wel: ze bieden een zeer breed aanbod van sprekers en daarin was ik wél sterk geïnteresseerd.
Mijn voornaamste doel was dus om bij te leren en inzichten met jou te delen.

Top of my list: Steven Vanbelleghem. Eén van mijn helden op vlak van Customer Experience. Hoe laat je jouw klanten iets beleven, waardoor jouw merk, service of aanbod beter blijft hangen en hierdoor trouwe klanten krijgt?

Dit zijn de zaken die mij bijbleven:

Hoe komt jouw klant naar je toe?

Toen ik van het station van Gent naar ’t Kuipke wandelde, kwam ik aan deze ingang terecht: een gigantische banner, maar verscholen achter de bomen van het Citadelpark.

Mijn eerste idee was niet zo positief (allez… bekijkt da nu), maar toch was het wel duidelijk dat ik hier moest zijn. En, als je van de linkerkant kwam, dan was de banner wel netjes zichbaar. 

Learning: Zelfs al doe je je uiterste best, er gaan altijd mensen (klanten) zijn die een ander beeld van je krijgen dan wat je bedoelt. En da’s niet erg. 2500 man vond de weg naar dit event, dus da’s zeker goed gedaan!

QR-codes: here to stay

Je weet waarschijnlijk wel dat ik een originele manier aanbied om een QR-code te laten converteren
Wel, ik zag enkele voorbeelden waar ik dat niet zo straf vond, maar ook ééntje die ik wel machtig vond.

  1. Op de achterkant van een t-shirt
    Ik zag enkele medewerkers van een organisatie met een grote QR-code op hun t-shirt. Maar, door hun lange haren kon je die niet zo eenvoudig scannen.
    Ik zag hen zelf geen initiatief nemen om hun QR-code te laten scannen, dus lag het initiatief bij wie nieuwsgierig genoeg was. 
    En nee, ik was dus niet nieuwsgierig genoeg… En ik zag ook anderen niet meteen initiatief nemen om te scannen.
  2. Op een schoon kadertje op een tafel
    2 verkopers, een tafeltje met een mooi kadertje met daarin een QR-code.
    Maar toen ik (meermaals) passeerde, werd ik niet aangesproken. Op hun bordje stond “Interesse? Scan me”, maar dan vraag ik me af welke meerwaarde de QR heeft tegenover twee verkopers?
  3. Op het toiletpapier.
    I shit you not (pun intended): toen ik een sanitaire pauze nam, merkte ik dat het toiletpapier bedrukt was met een QR-code en tekst: “Laat je boodschap hier achter”
    Het bleek een geniale guerilla-marketingactie van Miss Blush
    Goed gedaan!

Learning: om iemand een QR-code te laten scannen, moet je wel wat moeite of creativiteit gebruiken. Of mensen aanspreken. 
Put some work in it (of huur mij in voor jouw beurs).

Sprekers en inhoud

Merken en community in digitale tijden: vrouwen als merk

Een open gesprek met vier dames over hoe zij een merk zijn en hun eigen community uitbouwden.
Linde Merckpoel, Hanne Luyten, Jessica De Block en Hannah Van Ootegem spraken hoe zij hun eigen persoon als merk in de markt zetten en waar ze waarde creëren voor anderen.

AI Agenst: the new numbers game

Experimenteer jij al met AI?
Nog niet? Dan is dat misschien iets waar je mee kan spelen… Of het nu gaat om je te helpen om jouw teksten voor je website te maken, of om afbeeldingen te genereren… Kijk eens naar de mogelijkheden.
Is het niet om zelf mee aan de slag te gaan? Dan is het zeker nuttig om jezelf te beschermen tegen AI-goeroes die zich enkel focussen om het geld uit je zakken te kloppen.

AI Agents zijn tools die je zelf kan (laten) bouwen om zaken in jouw business sneller te laten verlopen. 
Zoals Campfire AI: chatbots die bijvoorbeeld bezoekers helpen op websites door antwoorden te geven op vragen.

De customer experience renaissance (Steven Vanbelleghem)

Zelf ben ik ook een grote minnaar van Customer Experience: wat beleeft jouw bezoeker, jouw klant bij jou?
Met de wervelwind van AI die we nu meemaken, wordt ook de klantenervaring op proef gesteld: hoe snel verandert de typische klant en hoe bereid je je voor hierop?

Steven voorspelt AI-agents in plaats van apps op onze smartphones binnen enkele jaren. Geautomatiseerde processen die ons helpen om taken uit te voeren, zoals boodschappen doen, reizen voorbereiden en boeken, …

De klant van de toekomst verwacht sowieso dat jouw product of dienst top blijft en onthoudt vooral hoe jij hem/haar doet voelen.
Binnen marketing willen we alles meten, maar niet alles is op voorhand te voorspellen. Dat duidde hij met het voorbeeld van Chewy, een bedrijf dat online hondenvoeding en dergelijke verkoopt. 
Hun klanten kunnen een profiel aanmaken voor hun huisdier, inclusief foto. En op basis hiervan selecteert Chewy afbeeldingen waarvan ze een handgemaakt schilderijtje laten maken.
En dat sturen ze dan op naar de klanten.
Onverwacht, maar wel zeer geapprecieerd bij de klanten.
Underpromise and overdeliver. Zonder AI.

Tijdloze branding en reclame: Peter Van Wijnaerde

Peter is een virtuoos spreker: hij kan een groep met gemak meenemen in een verhaal en ook ik hang telkens aan zijn lippen.
Hij had het over marketing uit de geschiedenis:

  • als koning van een groot gebied moest jouw naam (en gezag) ook gelden bij hen die de koning nog nooit zagen… 
    Je had dus een echt personal brand nodig.

  • Werk samen met de paus: als merk samenwerken met iemand met veel gezag binnen jouw community werkt goed.
    Bvb Louis Vuitton werkt samen met grote creators en dat werkt voor hen.

  • Inherited trust‘: Stella Artois verklaart dat het bier op oude schilderijen naar grote waarschijnlijkheid hun bier is. (lees de case).
    Zo zijn er ook veel grote bedrijven die (zogezegd) gestart zijn in een garage (bvb apple). Dat is niet altijd waar, maar mensen geloven graag in zo’n verhaal.
    Moleskine (producent van notitieboekjes) claimt dat Picasso hun schetsboekjes gebruikte.
    Alleen zijn zij pas gestart in 1997 en overleed Picasso 24 jaar eerder in 1973.

  • Beloof de hemel op aarde: heel wat gebouwen bijvoorbeeld in Firenze zijn prachtig gebouwd. Zo werd de hemel op aarde beloofd, vaak in ruil voor een zieltje (en centjes).
    En? Wat straalt jouw merklocatie uit?

Fight the average

Een nieuw boek op mijn leeslijst. Geschreven door Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, The Brand Guys.

Zij gaan op zoek hoe ze merken en bedrijven kunnen laten schitteren. Hoe zij een betere klantenervaring kunnen geven.
Zoals Steven Vanbelleghem al zei: “Mensen onthouden hoe jij hen liet voelen.”

Ik ben er al aan begonnen, maar moet dringend wat leestijd gaan inplannen. Ik ben ervan overtuigd dat ik dit een fantastisch boek zal vinden.
Ook lezen? Het boek is te koop via Lannoo.

Tot volgend jaar?

Jah… Keuzestress he: Work Smarter 2026 valt samen met Wordcamp Europe in Krakau.
Ik ga dus nog een maand of 6 twijfelen en zie dan wel in januari waar ik de focus ga leggen.

Nog even meegenieten van de 10e editie van Work Smarter?
Bekijk de aftermovie van 2025.