Wat is Social Today van Frankwatching?

Social Today is een dag rond social media en digitale communicatie. Deze dag wordt jaarlijks georganiseerd door Frankwatching, een toonaangevende Nederlandstalige website over online marketing.

Op donderdag 16 februari 2023 ging ik er enthousiast naar toe, samen met digitaal strateeg Delphine Vanbelleghem.

Het event vindt elk jaar plaats in Utrecht, toch bijna 300 kilometer van mijn voordeur.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik de dag zeer waardevol vond en er de lange reistijd dus zeker voor overhad!

Op mijn programma stonden volgende sessies:

  • De impact van de Metaverse op marketing
  • Hoe combineer je storytelling met online marketing?
  • 10 video-fouten die je in 2023 niet meer wil maken
  • Samenwerken met creators en influencers
  • AR als social engagement power house
  • Social Media als source for good

Hoe combineer je storytelling met online marketing?

Fransje Pansters is website manager en zo ook verantwoordelijk voor de online storytelling en een deel van de online marketing van het Van Gogh Museum in Amsterdam.
Het museum ontving de voorbije 49 jaar al meer dan 50 miljoen (!!!) bezoekers. 

Fransje gaf uitleg over hoe ze storytelling gebruiken als basis voor hun online marketing. Zeker in dit jubileumjaar (50 jaar museum in 2023) willen ze elke kans grijpen om hun publiek te doen groeien. 
Zo willen ze het museum nog bekender maken om bezoekers in de toekomst warm te maken voor een museumbezoek.

Ik ben fan van de ingesteldheid van het Van Gogh Museum. In plaats van hun collectie enkel te tonen aan hun bezoekers, willen ze hun volledige collectie ontsluiten via hun digitale kanalen.
Op deze manier bereikt de kunst van Van Gogh nog meer mensen en ook wie niet meteen een museumbezoek gepland heeft, kan zich voldoende informeren over het doen en laten van deze grootmeester in de schilderkunst.

Naast schilderijen heeft het Van Gogh Museum ook heel wat andere zaken om over te vertellen.
Zo hebben ze heel wat brieven in hun bezit, die vertellen over het leven en de relaties van Vincent.
De schoonzus (Jo, ze was getrouwd met broer Theo Van Gogh) was de eerste die de werken van Vincent zo ruim mogelijk wou verspreiden.
Zij was het ook die later het Van Gogh Museum zou oprichten.

Nu, vele jaren later willen alle medewerkers van het museum nog steeds de werken van Vincent tonen aan de hele wereld.

Types verhalen

Er zijn verschillende insteken om de verhalen van Van Gogh te vertellen:

  • Short story
  • Numbered story
  • Long story

Een short story belicht één vraag over een aspect in het leven en de kunst van Vincent Van Gogh.
Een korte prikkel om mensen iets bij te leren.
Deze korte verhalen zijn eenvoudig te verdelen via de sociale mediakanalen en zijn ook dermate interessant dat ze zeer vaak gedeeld worden.

Een numbered story is iets uitgebreider. Een cijfer of getal wordt de kapstok om een verhaal aan op te hangen.
Een gekend voorbeeld is het verhaal over de Zonnebloemen van Van Gogh.
In dit artikel wordt alles opgebouwd rond de 5 schilderijen van zonnebloemen in een vaas.
Maar ook het artikel zelf bevat 5 dingen die je moet weten over Van Goghs Zonnebloemen.

Een Long story richt zich meer op de meerwaardezoeker. Artikels die niet in één-twee-drie gelezen worden, maar meer diepgang verschaffen over Van Gogh.
Bijvoorbeeld het verhaal over de ziekte van Van Gogh en de helende kracht van kunst.
Dit artikel gaat dieper in op de psychische aandoening van de kunstenaar, gekoppeld aan de meerwaarde van kunst, en natuurlijk een museumbezoek…

Een funnel bouwen naar je e-mailmarketing

Een marketingfunnel is een systeem waarmee je mensen lokt naar een specifiek onderdeel in jouw marketing.
Heel vaak is het einde een ‘converterende gebruiker’ die dus klant wordt en bij jou aankoopt, een bezoek brengt, een nieuwe aankoop doet,…

Een funnel start altijd breed: je wil in deze fase heel veel mensen bereiken.
Per stap dieper, worden de mensen dichter bij jouw merk of organisatie betrokken.
Zo maak je bijvoorbeeld van een facebookfan een nieuwsbrief-abonnee die later een bezoek brengt aan jouw zaak en daar een aankoop doet.

In elke fase van de funnel kun je meerdere kanalen gebruiken. Op deze manier wordt de flow voor de bezoeker nog makkelijker en krijgt deze een nog betere connectie met jouw organisatie.

In het voorbeeld van het Van Gogh Museum zie je dat hun funnel opgebouwd is vanuit hun social mediakanalen.
Via goeie berichten willen ze social fans op hun website krijgen.
Eens ze op de website zijn, moet het makkelijk zijn om over te gaan op de volgende stap: inschrijven voor de nieuwsbrief.
En eens ze geabonneerd zijn op de nieuwsbrief, kan de relatie nog versterkt worden met meer verhalen en exclusieve content.
Zo voelt een nieuwsbrief-abonnee dat hij of zij ‘specialer’ is en een hechtere relatie heeft met het museum. 
Op deze manier wordt de stap naar een bezoek (en ticketverkoop) nog kleiner. En wie weet, wordt deze abonnee wel lid van het museum, met jaarlijks abonnement, exclusieve voordelen en merchandising…

 

Funnel in het kader van Internationale Vrouwendag:

Klik op de afbeelding om te vergroten.

Stap 1: interessante content op social media lokt lezers naar de website.

Stap 2: Op de website lees je meer over het artikel dat je op social media zag. Bijvoorbeeld een short story, numbered story of long story.

Stap 3: In het artikel wordt (mogelijk zelfs meermaals) verwezen naar de nieuwsbrief. De extra waarde van de nieuwsbrief wordt ook mooi vermeld.

Stap 4: mensen abonneren zich en worden fan van het museum.

En? Wat hebben we geleerd?

De theorie in praktijk omzetten is niet altijd eenvoudig.
Soms loopt ergens een wiel af of crasht het plan zelfs…

Belangrijk is dat je leert uit deze zaken.
Een FAIL is een First Attempt In Learning.

Fransje gaf deze zaken mee na de actie rond Internationale Vrouwendag:

  • Actie liep redelijk goed. Ze waren tevreden met het aantal nieuwe abonnees (554 nieuwe inschrijvingen voor hun nieuwsbrief tijdens de campagne van 1 week)
  • Mensen worden sterk getriggerd door extraatjes: “Lees als eerste het artikel” was één van de voordelen om in te schrijven op de nieuwsbrief.
  • Mensen willen hun data (bvb e-mail) afgeven als ze voldoende waarde terugkrijgen.
  • De dataverzameling liep niet zo vlot.
    Zo werden bijvoorbeeld UTM-codes vergeten waardoor de meting van deze funnel niet zo makkelijk was.
  • De customer journey kon beter.
    Bekijk steeds het volledige traject door de bril van de bezoeker. Doe dit zelf en laat dit ook door mensen van jouw team doen.
    Op deze manier kun je snel en eenvoudig drempels ontdekken en wegwerken.

En jij?
Heb jij funnels waar je actief mee werkt?

Staan ze op punt of staan ze op invallen?
Wil je dat ik er samen met jou even doorga?
Contacteer me gerust voor een afspraak.

Wist je dat ik ook ook een funnel heb?
De conversie ervan zit in de verkoop van het boek dat ik aan het schrijven ben.
Wil jij op de hoogte blijven over dit boek?
Schrijf dan in voor mijn nieuwsbrief en ik laat je elke maand weten hoeveel ik er aan kon werken.