Wat is een AR-filter?

AR staat voor “Augmented Reality” – “Aangevulde Realiteit”.
Het is dus een digitale toevoeging aan de wereld om jou heen, met behulp van software. Belangrijk is dat je hier de echte realiteit nog altijd ziet.

Bij VR zie je een virtuele wereld en heb je geen connectie meer met de zichtbare werkelijkheid. 

Je ziet de AR heel eenvoudig via de camera in je smartphone in apps zoals Instagram, Facebook of Snapchat.

AR Filter Visit Ieper
AR Filter Iepers dialect

Wat is het doel van een AR-filter?

Een filter op Instagram heeft als doel om de gebruiker te connecteren met jouw merk, jouw onderneming of jouw vereniging.
De AR-filter kan zorgen voor een extra en originele verbinding.
Er zijn ondertussen al duizenden en duizenden filters gemaakt. Van heel eenvoudig, tot ingewikkelde Augmented Reality spelletjes.
Telkens met als doel om de gebruiker te entertainen en verbinden.

Een AR-filter is dus een originele manier om jouw merk of vereniging onder de aandacht van jouw volgers en nieuwe volgers te brengen.

 

Een filter hoeft niet altijd met bedrijven te maken hebben. Ook personen hebben mogelijkheden met eigen filters.
Zo maakte ik een filter voor de Belgische kunstenares Karen François. Ze staat bekend omwille van een aantal typische producten zoals totebags met als opdruk “Ik wil naar huis”, “Ik had er zelf ook meer van verwacht” of “Zeddis kalm”.

Ze heeft een eigen website met webshop op www.koaren.be. De filter is een eenvoudige randomiser met haar typische spreuken en huisstijl.
Zeer uitnodigend om de filter ook toe te passen. Probeer maar via de knop hiernaast.

Hoe maak je een AR-filter?

Een filter voor Facebook en Instagram wordt gemaakt met Spark AR.
Dat is gratis software waarbinnen je filters kunt ontwerpen en programmeren.

De software heeft onnoemelijk veel mogelijkheden. Van zeer eenvoudige filters tot zeer ingewikkelde AR-game.
Ik beperk me tot eenvoudige(en betaalbare) filters waarbij ik meedenk met jou.
Wat wil je bereiken?
Hoe vertalen we dat naar jouw publiek?
Hoe wil je jouw publiek in interactie krijgen?

Na het maken: verspreiden

Het resultaat van een AR-filter op Facebook of Instagram zit in de verspreiding.
Het doel moet zijn om zoveel mogelijk mensen jouw filter te laten gebruiken en die ook te delen in hun verhaal. 
Op deze manier kun je jouw merk meer bekendheid bezorgen en verder groeien.

Ook hier kan ik jou helpen met de aanpak.
Maak je er een wedstrijd van? 
Spreek je bepaalde mensen binnen jouw netwerk aan?

Statistieken Spark AR
Binnen de statistieken van Spark AR kun je zien hoe vaak een filter gedeeld werd en hoeveel personen je ermee bereikte.

Wil jij ook een AR-filter?

Contacteer me