Waarom ik het doe

Ik weet het.
Ik weet het.

Ik heb al zoveel te doen, maar toch ben ik gebeten door dit project.
Eigenlijk heb ik er geen tijd voor, maar toch weet ik goed waarom ik dit wil doen en vooral ook waarom niet.

1. Ik wil altijd bijleren

Als ik mijn klanten wil bijleren hoe ze meer kunnen bereiken (of verkopen) door mijn tips, dan is het logisch dat ik mijn eigen tips ook aan de echte wereld toets.

Hoe converteert een klant? Hoe gaat deze persoon van geïnteresseerd persoon naar iemand die ook effectief een actie stelt: een aankoop, lid worden van een organisatie,…

Hoe kan ik groeien als bedrijf met dit product?
Welke tijdsinvestering is nodig om impact te maken op de verkoop?
Hoe zit het met designs?
Ook de praktische kant: een eigen webshop bouwen, linken aan online betalingen, producten afhandelen en automatische mails versturen…
Het is een goede leerschool om dit regelmatig op te frissen. Een eigen webshop is dus een prima idee!

Door zelf buiten mijn comfortzone te werken, daag ik mezelf uit. En daar zit voor mij heel wat kracht in.

2. Het product

Over het product zelf valt veel te vertellen.
Natuurlijk is dat op dit moment nog moeilijk voor jou om dit in te schatten, want je hebt het waarschijnlijk nog niet gezien.
Enkel de mensen die in mijn testpubliek zitten, zagen al ontwerpen. Don’t worry: de bedoeling is om alles zo snel mogelijk up and running te krijgen.

Belgisch en duurzaam.
We leven in de 21e eeuw en duurzaamheid is onlosmakelijk verbonden met onze maatschappij. 
Ik heb geruime tijd verschillende leveranciers vergeleken op basis van duurzaamheid en kwaliteit. Na deze vergelijking ben ik eigenlijk terecht gekomen bij een leverancier die ik redelijk snel vond in mijn zoektocht, maar ik ben toch blij dat ik voldoende tijd nam om dit te onderzoeken.
Er wordt Belgisch en ecologisch geproduceerd. Niet in het buitenland en ook niet met grote voorraden.
Dat heeft zijn impact op de levertijd (neen, niet vandaag bestellen en morgen leveren zoals Bol). Wanneer je jouw product bestelt, gaat iemand daarmee aan de slag en maakt het product op maat voor jou. Daarna wordt het verzonden.
De ontwerpen zijn ook bekeken op de lange termijn. Het is niet de bedoeling om éénmalig een product in de markt te zetten. 
Daarom vind ik het ook handig dat de productie pas opstart na de bestelling van de klant. Of dat nu deze week is, of volgend jaar.

Kwaliteit
Ik ben op bezoek geweest bij de leverancier en heb heel wat stoffen gevoeld en geprobeerd.
Enkel zo ben ik zeker dat de kwaliteit ook is wat ik er van verwacht. Ik ben zelf geen fan van textiel dat na 2 keer wassen een andere vorm heeft en helemaal verkreukt uit de was komt.

Uniek in zijn soort
Ik heb me suf gegoogeld naar producten die al op de markt zouden zijn.
Ik heb er geen gevonden.
Dus, ofwel bestaan ze niet, ofwel hebben ze wel heel slechte marketing.
Na contact met een expert in copyright en dergelijke, werd ik gerustgesteld. Ik zit safe met mijn ideeën.

3. Mensen verbinden

Mijn doel is om mensen te verbinden.
Mensen die op dezelfde golflengte zitten en mensen die achter hetzelfde doel staan.
Het spreekt voor zich dat ik me ook in deze verbindende zaken kan vinden.
En dat dus via kledij! Maar ook via acties die ik kan plannen via de website, social media en andere vormen van marketing.

4. Creatieve eieren

In dit project kan ik heel wat creativiteit kwijt.
En dan heb ik het niet over het design alleen, maar ook over de marketing: organische marketing, online zaken uitproberen, e-mailmarketing,…
Een merk opstarten vanaf nul en proberen uit te bouwen tot iets moois, iets verbindends in een community is een mooie uitdaging.

5. Not for the money

Ik wil in geen geval rijk worden.
Het zal sowieso ook al moeilijk worden de eerste maanden (en misschien zelfs jaren).

Door mijn eisen op gebied van kwaliteit en duurzaamheid zijn de producten niet goedkoop in productie.
Ik verkoop liever wat minder en duurzaam, dan dat ik aan dumpprijzen met grote overstocks opgescheept zit.

De voorbije maand heb ik heel wat samples besteld. Meteen goed voor een grote hap uit het budget. Als ik snel reken, dan moeten er honderden producten verkocht worden om richting break-even te gaan. En dan spreek ik bij lange nog niet over de vele uren en uren voorbereiding die al gebeurd zijn. (en die ook nog moeten komen).