In de krant verschijnen dankzij een persbericht

Wil je in de krant verschijnen? 
Dan is het slim om een persbericht uit te sturen naar de lokale en/of landelijke pers.
Als jouw bericht voldoende nieuwswaardig is, dan raakt het vast en zeker geselecteerd om snel (of minder snel) in de media te verschijnen.

Misschien is een persconferentie ook een goed idee.
Bij een persconferentie nodig je de lokale en/of landelijke pers uit op een bepaalde locatie om daar jouw nieuws te verkondigen.
Op deze persconferentie voorzie je ook een persbericht om mee te geven met de aanwezige journalisten. Na de persconferentie stuur je jouw persbericht naar de journalisten die niet aanwezig konden zijn.

Ik kwam zelf al regelmatig in de krant. Het artikel over mijn QR-code tattoo verscheen in KW en in het Nieuwsblad.

Stappenplan

  1. Is jouw nieuws voldoende nieuwswaardig?
  2. Persconferentie of niet?
  3. Schrijf een persbericht
  4. Verspreid jouw persbericht

Voldoende nieuwswaarde?

Wat is nieuws?
Wat is nieuws voor jou?
Wat is nieuws voor een journalist?

Heel veel vragen, die dan nog eens afhankelijk zijn van de tijd, locatie, betrokken mensen,… Want als jouw nieuws gelijktijdig gelanceerd wordt met een straffer aanbod, dan wordt jouw kans op snelle publicatie kleiner.

Een restaurant dat een nieuw hamburgergerecht op de kaart zet, is niet meteen nieuwswaardig. Tenzij dat opgediend wordt op rolschaatsen terwijl de ober jongleert met brandende fakkels om de hamburgers te bakken.

Aan de andere kant, is het vooral de insteek van jouw nieuws die de waarde bepaalt. 
Ook als er op dat moment weinig ander nieuws te rapen is, heeft jouw nieuws meer kans om opgepikt te worden.

Persconferentie of niet?

Groot nieuws kan zeker gekoppeld worden aan een persconferentie.
En ja, een persconferentie kan ook een kleine bijeenkomst zijn met enkele journalisten. Je hoeft niet meteen het VRT-journaal of VTM te verwachten. 

Bij een persconferentie heb je het voordeel dat je jouw verhaal in één keer aan meerdere journalisten kunt vertellen
En dat er daarna ook ruimte is voor het stellen van hun eigen vragen of het nemen van hun eigen beelden.

  • Locatie: makkelijk bereikbaar, met parking voor wie aanwezig is.
    Zorg ervoor dat je tijdig jouw locatie kunt voorbereiden. Alles staat dan klaar voor de eerste journalisten aankomen.
  • Is alle techniek voorzien op de locatie: tafels, stoelen, eventueel een microfoon en belichting als dat nodig is.
  • Persmap met alle informatie + extra beelden
    Het is goed dat je per nieuwsmedium enkele aparte beelden voorziet. Niet elke journalist wil dezelfde foto in zijn of haar stuk plaatsen, als die ook al bij een collega verschijnt.
    Een persmap kan ook digitaal nagestuurd worden. 

  • Tijd: voorzie tijd na jouw speech of infomoment zodat journalisten even met jou kunnen praten om extra zaken te vragen.
    Zo wordt elk gepubliceerd stuk een uniek stuk met jouw verhaal.
  • Stuur na de persconferentie sowieso jouw persbericht nog eens naar alle journalisten. Geef hen de mogelijkheid om jou nog eens (telefonisch) te contacteren.

Blijf op de hoogte

Vind je dit artikel interessant? Schrijf dan in voor mijn maandelijkse nieuwsbrief over creatieve digitale marketing

Ik lees mee

Hoe schrijf je een persbericht?

Een persbericht is geen doorlopende tekst, maar bestaat uit een aantal elementen waarmee je de journalist telkens iets meer informatie geeft.

  1. Vermeld het woord “persbericht“. 
    Je kan hier ook vermelden of het persbericht voor onmiddellijke publicatie is, of dat je het persbericht onder embargo verzendt. Daarmee vraag je om te wachten met publicatie tot een bepaalde datum.

  2. Gebruik een aantrekkelijke titel. Zorg dat jouw titel de aandacht van de journalist vangt en die verleidt tot verderlezen.
    Een kwinkslag met jouw merknaam erin vermeld is een goed idee.
    Bijvoorbeeld: “Leer journalisten verleiden dankzij Mediaheer Wesley.” Dat kan een titel van een persbericht zijn voor een nieuwe opleiding die ik geef organiseer voor organisaties.

  3. Een goed beeld zegt meer dan 1000 woorden.
    Dit beeld past bij de inhoud van jouw persbericht. 
    Jouw logo krijgt ook een plaats in het persbericht, maar het is zeker geen vervanger voor dit wervend beeld!

  4. Vermeld de datum en de locatie.

  5. Introductie: je schrijft in één alinea de kern van jouw boodschap.
    Schrijf over volgende aspecten: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe.

  6. Geef meer informatie die duiding geeft rond jouw boodschap.
    Werk in alinea’s en duid de kernwoorden aan.
    Gebruik tussentitels om de structuur te ondersteunen en jouw boodschap te onderstrepen. Deze titels mag je gerust in vette tekst plaatsen.

  7. Som de praktische zaken nog eens op onder deze tekst.
    Dat zijn zaken zoals de naam van jouw onderneming, jouw contactgegevens (adres, telefoonnummer, website, social media)

  8. Als je extra beelden hebt, dan kun je deze hier plaatsen. 
    Maak het makkelijk voor de journalisten en voorzie een link en/of QR-code waarmee ze snel naar de beelden kunnen surfen.
    Geef jouw beelden ook een logische naam: bijvoorbeeld Mediaheer-opleiding-persbericht-01.jpg in plaats van DCIM_896.jpg

  9. Voeg een boilerplate toe onder elk persbericht. 
    Een boilerplate is een informatief stuk over wanneer je jouw onderneming startte, de missie van jouw bedrijf, de grootte van jouw zaak (bijvoorbeeld hoeveel personeelsleden je hebt of hoeveel filialen je hebt. Je vermeld ook welke belangrijke zaken je al realiseerde.
    Deze boilerplate voeg je toe onder elk persbericht.

  10. Sluit jouw persbericht af.
    Dat kan bijvoorbeeld met de tekst “Einde persbericht” en/of een horizontale lijn
    Daaronder vermeld je nog wat extra zaken die niet voor publicatie zijn: informatie voor de pers.
    Hier vermeld je de gegevens van de persoon die nog extra vragen kan beantwoorden, die extra beelden (in hoge resolutie) kan aanleveren, die een link met extra persmateriaal kan bezorgen,…

Verspreid jouw persbericht

Jouw persbericht is pas levensvatbaar als het de juiste mensen bereikt: journalisten.
Elke stad of gemeente heeft een eigen perslijst. 
Je kan die verkrijgen door een mailtje te sturen naar de stedelijke communicatiedienst, of door te googelen op “perslijst + naam gemeente”.

Gebruik deze contactlijst enkel voor het verspreiden van relevant nieuws en ga de journalisten niet spammen.
Hoe nuttiger jouw berichten, hoe hoger de kans dat je