7 tips die google helpen om jouw website te vinden.

Joepie!
Iemand vond de website van Mrs Din0saur via Google en deed een bestelling van een glutenvrije en lactosevrije taart.
Maar hoe weet Google dat Mrs Din0saur dit aanbod op bestelling aanbiedt?
En kun jij Google helpen om jouw website nog beter te vinden tussen alle andere websites?
Ik geef jou 7 eenvoudige tips aan de hand van de website die ik maakte voor Mrs Din0saur.

screenshot whatsapp

1. Het CMS van jouw website

Een CMS is een ‘content managment system’. De technische achterkant van jouw website.
Hierin bestaan heel veel verschillende systemen. 
Je kan bijvoorbeeld vanuit het programma kladblok op jouw computer een nieuwe website maken en volledig zelf in html-code schrijven.
Maar dat is natuurlijk heel veel werk…

Ik gebruik WordPress voor het ontwerpen van websites. 
De reden waarom ik voor WordPress koos, is omdat het een zeer toegankelijk en aanpasbaar systeem is. Hierdoor is WordPress ook de kracht achter zo’n 43% van alle websites over de hele wereld!

De achterliggende mindset vind ik ook zeer aangenaam: een systeem waar anderen mee aan kunnen programmeren, plugins voor maken of code aan toevoegen.
Ontwikkelaars van plugins gaan dus werken op schaalbaarheid. Ze maken één plugin, die ze dan 1000 keer, 100 000 keer of zelfs miljoenen keer gaan verkopen. Zo blijft het systeem betaalbaar en komen er vaak snel updates wanneer iemand een foutje ontdekt.

2. De structuur van jouw website

Zoals je zelf ziet, gebruik ik titels en tussentitels in deze tekst. Ik gebruik ook afbeeldingen, opsommingen, zet zaken in het vet,…

Hiermee help ik niet alleen jou om deze tekst makkelijker te laten lezen, maar ook Google vindt deze zaken leuk.

  • Een titel krijgt een code H1, H2, H3, H4… 
    Hiermee weet google hoe het ene stuk tekst zich verhoudt tot het andere en waar nieuwe informatie start.
  • Opsommingstekens: elke opsomming is een nieuw element. Meestal staan de belangrijkste zaken bovenaan de opsomming.
  • Wanneer iets in het vet staat (bold), dan krijgt die tekst ook een kleine extra code. Jij kunt de tekst hierdoor beter scannen, Google weet dat het woord in het vet het belangrijkste is in die zin.

3. Gebruik goeie afbeeldingen

Gebruik goeie en duidelijke foto’s op jouw website. Toon wie je bent en wat je doet.
Met enkele kleine investeringen worden de beelden heel wat beter.

  • Wat wil je vertellen met de foto?
  • Zorg dat er voldoende licht is. Neem dus foto’s bij een raam. Pas op: vermijd teveel zonlicht om overbelichting tegen te gaan.
    Je kan dit makkelijk doen door een witte papier tafelroller voor het raam te plakken. Zo krijg je veel zachter licht.
  • Een mooie backdrop brengt jouw product beter in beeld. 
    Online kan je zo’n foto-achtergronden zeer goedkoop aanschaffen.
  • Voeg extraatjes toe: bij de koekjes van Mrs Din0saur leggen we wat extra decoratie of tonen we de mooie verpakking waarin de koekjes geleverd worden.

Wist je dat ik ook fotografeer voor mijn klanten?
Ik denk ook actief mee om sterke beelden te maken die vindbaar zijn in Google!

4. Google afbeeldingen

Je hebt jezelf of je merknaam vast wel al eens in Google opgezocht. 
Maar deed je dat ook al eens via Google Afbeeldingen? Probeer het eens!
Wat krijg je als resultaat? (Dit is het resultaat van de zoekopdracht ‘Mediaheer’ in Google afbeeldingen)

Heel vaak gaan mensen op zoek naar afbeeldingen om inspiratie te zoeken. Als de afbeeldingen op jouw website beter gevonden kunnen worden, dan stijgt de kans dat mensen via deze manier jouw website gaan bezoeken.

In wordpress kun je bij elke foto extra informatie toevoegen, zodat niet alleen jouw bezoeker er wel bij vaart, maar ook Google vindt deze extra informatie interessant.

5. Wat vindt jouw be-zoek-er?

Stond je al eens stil bij het woord ‘bezoeker’?
Een bezoeker van jouw website is op zoek naar het antwoord op een vraag die hij of zij heeft.
Je kan dus meer bezoekers op jouw website krijgen als je weet dat jouw product of dienst het antwoord is op de vraag van jouw bezoeker.
Staat het antwoord niet op jouw website, dan zal de bezoeker zeer snel de pagina en/of website verlaten.

Gebruik daarom de taal en de zoekwoorden van jouw potentiële klant. In het geval van Mrs Din0saur, ging het bij deze bestelling over de zoektocht van iemand naar een glutenvrije taart, tijdens hun vakantie in De Panne.
Op de website van Mrs Din0saur worden de zoekwoorden ‘”glutenvrije taart” en “De Panne” actief en strategisch gebruikt, samen met verschillende foto’s van het aanbod.
We vermelden ook echte reviews van klanten. Hierdoor stijgt het vertrouwen van een potentiële klant.

6. Alle wegen leiden naar Rome

Leid mensen naar jouw website en vooral naar de nieuwe content op jouw website.
Dat geeft anderen, en ook Google, de kans om nog meer mensen naar die goeie content te krijgen.

Via mijn nieuwsbrief leid ik maandelijks nieuwe bezoekers naar mijn website. Dat kan ook via sociale media: Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest,…

Google houdt bij hoe lang iemand op een webpagina blijft. Als de bezoeker langer op de pagina blijft, dan gaat Google ervan uit dat de informatie relevant en interessant is. Hierdoor stijgt de ‘waarde’ van deze pagina en stijgt ook de kans dat deze aan anderen getoond zal worden in de zoekresultaten.

 

7. Links en backlinks

Linkbuilding: het verkrijgen van goeie links naar en vanuit jouw website.
Als Google merkt dat je van op een andere website hier terechtkomt, en dat je hier de info vindt die je zocht, dan is dat 2 keer scoren: de eerste keer voor de website die je naar hier stuurde, want de inhoud van de link is relevant. In de tweede plaats scoort jouw website ook goed, want de bezoeker vindt het antwoord of extra waardevolle info die hij of zij zocht.

Een link naar de site van Mrs Din0saur is dus een prima idee in dit artikel. Goed voor haar, en goed voor mij omdat je de verschillende puntjes op deze pagina kunt checken op haar website.
Zag je in punt 3 dat ik ook een interne link gebruikte naar mijn pagina over fotografie?
Hiermee help ik Google om nog beter te begrijpen waar mijn website over gaat en hoe de structuur in elkaar zit.

8. Mag het een ietsje meer zijn aub?

Deze 7 tips zijn slechts het tipje van de ijsberg. 
Er zijn natuurlijk nog veel meer zaken waar je jouw bezoeker (en Google) mee kunt helpen.

Bijvoorbeeld de content, de inhoud van jouw website. Maak pagina’s waar jouw bezoeker iets aan heeft. 
Ben je bijvoorbeeld een museum dat een gezinsaanbod heeft, maak een pagina over hoe het bezoek er aan toegaat met een gezin. Wat kun je als gezin beleven bij jou?
Heb je een hotel waar mensen kunnen verblijven? Geef dan informatie over jouw kamers, over wat mensen kunnen bezoeken tijdens hun verblijf, over de geschiedenis van jouw hotel,…

SEO en webstrategie zijn geen revolutionaire techniek, maar wel een evolutionair voordeel tegenover jouw concurrenten.
De website van Mrs Din0saur staat iets meer dan een half jaar online, met één pagina waar het volledige aanbod op vermeld staat. Bij het groeien van het bedrijf van Mrs Din0saur, groeit de website ook mee.
Welke content kun jij op korte termijn toevoegen aan jouw website om te groeien in de volgende zes maanden?

Het is dus belangrijk om te weten dat jouw website een groeiend werkinstrument is. Bouw een stabiele basis en zorg voor groeikansen.
Werk je met een webbouwer? Spreek dan ook jouw ambitie uit om te groeien en verder te bouwen aan jouw website.
Zelf werk ik ongeveer maandelijks aan mijn eigen website: teksten updaten, foto’s toevoegen of veranderen, nieuwe blogs schrijven,…
Zo groeit mijn website ook mee met mijn bedrijf.

Goesting gekregen om ook aan jouw website te werken? Maar je hebt zin om eerst wat na te denken rond de strategie?
Ik wil jou hierbij zeker helpen: welke zaken pak je eerst aan en hoe doe je dat? 
Of wil je dat ik aan de slag ga voor jou?