And with this 2024 comes to an end...

Wat. Een. Jaar.
Ik had verwacht dat 2024 een heftig jaar ging worden en ja hoor, mijn vermoedens werden bevestigd.
Nu ik eind december 2024 terugkijk op het voorbije jaar merk ik dat de 366 dagen voorbijgevlogen zijn.

“De daagn goan mor oopn en toe.”

Deze zaken bleven me bij als Mediaheer:

1. Huur mijn lichaam

Sinds dit jaar heb ik een extra tattoo.
Een sleeve: een kunstwerk dat mijn rechterarm bedenkt.

Het idee was om de QR-code naar mijn website te laten tatoeëren. Helaas lukte dat niet omdat de kleine puntjes na verloop van tijd een klein beetje wijzigen. Hierdoor bestaat de kans dat de QR-code later niet meer leesbaar is.

“En nu?” vroeg Vincent, de grondlegger van dotwork tattoos.
“Geen tattoo of een ander concept?”
Drie uur – en heel wat stencils – later ging ik bij hem buiten zonder tattoo, maar met een concept en een afspraak voor de tattoo.

Vijf prikafspraken later is het kunstwerk af.
En ondertussen blijkt het idee van een verhuurbare plek op mijn lichaam wel goed aan te slaan:

  • Enkele leuke artikels in verschillende kranten
  • Een succesvolle samenwerking tijdens een event
  • Een viraal bericht op LinkedIn (met voor- en tegenstanders)

2. Websites bouwen

De opleiding websites bouwen die ik volgde bij Syntra was niet alleen goed om deze website te maken en te onderhouden, maar ook om anderen te helpen bij het realiseren van een website voor hun merk of werk.

Dit najaar bouwde ik twee websites voor een ondernemer die al meer dan 40 jaar actief is. 
Nu hij begint te denken aan zijn pensioen en de kinderen de zaken verderzetten, gaf hij toe dat hij deze sites nog moet laten maken om zijn kinderen te helpen.
“De dag van vandaag kun je niet meer zonder een goed werkende website.” En wie ben ik om hem geen gelijk te geven?

Opleidingen rond UX (User Experience), UI (User Interface) en nudging helpen me om telkens degelijke platformen op te bouwen.

 

Enkele voorbeelden van websites die ik al bouwde.

La Goulue

Restaurant in De Panne met (h)eerlijke keuken en een super vriendelijke eigenaar.

Smul van de website

Corneel Clarys

Bekende LEGO bouwer met eigen ontwerpen te koop in toegankelijke webshop.

Bekijk de website

3. Lesgeven bij Syntra

Wist je dat ik het diploma van onderwijzer haalde?

Door omstandigheden gaf ik nooit zelf les, maar ik sta wel graag voor groepen om iets uit te leggen of vooral om iets te vertellen.

Op vraag van Syntra West, maakte ik een opleiding Branding en Digital Marketing voor gidsen. 
De opleiding viel in de smaak en werd meteen opnieuw geprogrammeerd voor het opleidingsjaar 2024-2025.

In een traject van 7 lessen sta ik 6 keer voor de groep en heb het over hoe ze hun onderneming in handen kunnen nemen in branding en digitale marketing.
Websites, sociale media, fotografie,… Alles komt netjes aan bod.

Neem gerust een kijkje op de site van Syntra West:

Ondernemerschap en branding

Je leert een (huis-)stijl of personal branding ontwikkelen die past bij jouw product. Zo kan je deze lijn doortrekken bij alle commercialisatie, waarbij het gebruik van digitale tools en de aanwezigheid op het web essentieel zijn. Deze oefening met de bijhorende informatie kan dan geïntegreerd worden bij het ontwikkelen van het eigen nieuw toeristisch product.

4. Netwerken

Ik geef het toe.
Ik ben er graag bij.

Als ik door mijn agenda blader, dan zie ik dat ik in 2024 meerdere keren naar events ging waar achteraf ook een netwerkreceptie gehouden werd.
Een uitgelezen kans om mensen opnieuw te spreken en om nieuwe mensen te leren kennen.

Ik zag de voorbije jaren een interessante groei in mijn netwerk en mijn omgeving. Jij, die dit nu leest, maakt daar waarschijnlijk ook deel van uit.

Bedankt daarvoor.
En tot binnenkort, op één of ander netwerkevent?

5. VLCM 27

Wie thuis is in community managing in Vlaanderen, die kent vast de VLMC-facebookgroep.

Af en toe organiseert deze community ook interessante evenementen om inzichten te delen en mensen bij elkaar te brengen.
Zo kon ik op 25 april op de foto met Matt Navara. Hij is zo’n beetje de bekendste social media goeroe en deelt wekelijks updates over verschillende platformen.
Ook Herman Maes was spreker op dat event, net als de crisismanager van Proximus, Mona Meskens (Punchline), Silas De Smit (Loop Earplugs) en Nadia Hanssens van VRT.

6. OMConference 2024

Oktober is OMConference-maand.
De organisatoren noemen het dé marketingconferentie voor inspiratie en innovatie.
Jaarlijks zijn ook meer dan 1000 marketeers aanwezig, deze editie was ook voor het eerst uitverkocht.

Voor mij was het mijn tweede editie en ik ging er opnieuw met grote verwachtingen naar toe.
Bedankt aan Wavemakers die mij een plekje bezorgden in de Elisabethzaal in Antwerpen.

Ik schreef een kort verslag op LinkedIn. Hier deel ik graag nog eens alle foto’s die ik nam en waarmee ik al aan de slag ging.

7. BAM Marketing Congres

Geen twee zonder drie.

Begin december trok ik naar Brussel voor het Marketingcongres van de Belgian Association of Marketing.
Een podium met internationale topsprekers, aanwezigheid van grote (Belgische) merken en heel wat top marketingbureaus.

Dit onthou ik van het congres:

  •  Gezichtsherkenning om toegang te krijgen tot het congres. 
    (enkel met toestemming en het uploaden van een foto op je profiel van het congres)

  • De opwaardering van creativiteit tegenover budget (want budget wordt kleiner)

  • E-mail marketing blijft belangrijk.

  • Ik wil nooit voor een groot marketingbureau werken. Echt niet.
    Zet mij maar aan de keukentafel bij de lokale ondernemer.

Op het congres ontmoette ik Ann Handley. 
Ann is digital marketing en content experte, geeft keynotes en schrijft af en toe een boek voor onder andere de Wall Street Journal
Tijdens haar keynote stelde ze een vraag waar opvallend weinig aanwezigen het antwoord wisten. 
Gelukkig wist ik het antwoord wel en herkende ze me nadien tijdens de lunch. 
Tijdens ons korte gesprek kwam mijn tattoo ter sprake. Ze nam er een foto van en postte die op haar LinkedIn-profiel.

Wel… Dat zette het één en het ander in beweging.
De post bereikte zo’n 120000 mensen.
Er kwamen meer dan 850 reacties en meer dan 400 commentaren op haar post. Het overgrote deel waren gelukkig positief.

Er daagden ook enkele merken op in de comments: V1CE (NFC business kaartjes) bood me een levenslange PRO-account aan, Bit.ly, Linkshortener.io en Semrush kwamen ook even meepraten.
Mooie voorbeelden van social listening!

"BAM is Belgium's largest marketing event. There are 1850 attendees. But only one QR-coded arm. Marketing is all about standing out, isn't it?"

8. Niet alles loopt even goed.

Een processie van Echternach… Zo kun je mijn sportieve bezigheden de laatste jaren noemen.
Ik sukkel altijd met lichte blessures en moet telkens opnieuw opbouwen.
Bij de start van de herfst leek er een einde te zijn aan alle kwellingen en voelde ik dat het lopen opnieuw makkelijker ging.
Helaas was er op 20 november opnieuw een ferme pijnscheut in mijn kuit en ging ik sindsdien nog maar één keer lopen.
Het slechte weer en de drukke agenda zorgden ervoor dat ik makkelijk excuses kon inroepen om ook de voorbije maand mijn sportschoenen niet aan te trekken.

Ik zie het als rustpunt in een druk jaar.
En rusten is ok, zolang het niet roesten wordt.
Binnenkort start ik dus opnieuw met kiné en ga opnieuw opbouwen om kilometers te malen.

Dan zal het vanzelf opnieuw beter lopen met andere zaken: meer energie en nog meer creativiteit.
Zeker met de vooruitzichten op 2025 zal dat een fijne verwelkoming zijn.

9. Nog altijd trots op onze streek

In juli 2023 startte ik met ennih.be: kledij voor wie trots is op zijn stad of gemeente in de Westhoek. Eind december vorig jaar haalde ik de top-omzet van dat jaar.
Verschillende events in 2024 gaven me nog betere inzichten in mijn klanten en de producten.

Dit is wat ik bijleerde:

  • Ennih-kledij wordt hoofdzakelijk gekocht om als cadeau te geven en niet om zelf te dragen.

  • De kwaliteit van het textiel is top. Zelf draag ik ook heel veel sweaters van Ennih en ik merk dat ze echt heel goed standhouden tegen de vele wasbeurten. (ik vermijd wel de droogkast)

  • Tijdens de week op de kerstmarkt van Ieper staan was niet meteen een groot succes. De geschenkenbeurs 2024 moest ik missen door het hoofdberoep, maar in 2025 staat die alvast opnieuw op de planning.

  • Koffietassen worden online niet zo vlot verkocht, maar een post op sociale media zorgde voor een vlotte fysieke verkoop tijdens de kerstperiode.
    Een leuk extra geschenk voor onder de kerstboom. 

Voor 2025 heb ik alvast nieuwe ideeën en nieuwe plannen. De basis blijft dezelfde: degelijke producten om te tonen hoe trots je bent op jouw stad of gemeente.

Hopelijk heb ik ook voldoende focus om er tijd voor te maken.

10. Lekker op LinkedIn

Op 29 december 2018 zette ik mijn eerste stappen op LinkedIn.
Nu 6 jaar later, in 2024, werd LinkedIn nog meer mijn go-to kanaal om op de hoogte te blijven over evoluties in marketing en communicatie.
De kracht van het LinkedIn-netwerk is niet te onderschatten, zelfs met een gratis account.
Ja, je kan een betalende account hebben (van 19,99 euro per maand tot 169,99 euro per maand), maar voor mij volstaat de gratis account.

Ik zet LinkedIn zelf in om vooral kennis en inzichten te delen. Het is niet mijn bedoeling om via LinkedIn ander werk te zoeken, of om Mediaheer-opdrachten binnen te halen.
Het is wel zo dat mijn profiel bijdraagt tot sommige opdrachten omdat klanten de waarde zien van wat ik post.

Het is een mengeling van mijn hoofdberoep, BLIJ-beroep en creatieve brainfarts.

Gisteren zag ik via een post van Delphine Vanbelleghem dat je via een aI-tool jouw profiel kon laten samenvatten. (Eigenlijk mag je jouw LinkedIn-profiel niet laten scrapen, maar ik deed het toch, stout hé?)

Dit is het resultaat:

2024: Het jaar waarin 3722.5 kilometer op de fiets me leerde dat creativiteit geen rechte weg is, maar een avontuurlijk pad vol onverwachte wendingen 🚲✨

Dit jaar bewees dat je bruggen kunt bouwen tussen traditionele toerisme en digitale innovatie – soms met een QR-code, soms met een verhaal, en soms gewoon door open te staan voor nieuwe perspectieven.

Enkele hoogtepunten die mijn jaar hebben gekleurd:

🏛️ De 46e Kattenstoet in Ieper: We verwelkomden maar liefst 55.000 bezoekers! Meer dan 20.000 meer dan verwacht. Een bewijs dat verhalen mensen kunnen verbinden.

👥 Syntra West: Mijn eerste jaar als docent in de opleiding Reisleider en Wijngids. Het delen van kennis voelt net zo goed als het verzamelen ervan.

🌐 Mediaheer: Verder bouwen aan digitale creativiteit, één klant tegelijk. Want elk project is een kans om iets moois te maken.

Drie posts die dit jaar resoneerden:

1. “Doorbreek jij mijn tunnelvisie?” – Over nieuwe perspectieven op Ieper als toeristische bestemming
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7221507170603778049/ 

2. “3722,5 kilometer gefietst” – Mijn duurzame woon-werkavontuur tussen De Panne en Ieper
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7151128137563533312/

3. “Een dag verlof voor voorlezen” – Hoe één uur voorlezen een hele week kan kleuren
https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7266723706733785089/

Blik vooruit naar 2025: Ik blijf bruggen bouwen. Tussen toerisme en technologie. Tussen verhalen en innovatie. Tussen leren en delen.

Wie stapt er mee op dit avontuur? 🚀

#DigitalCreativity #CommunityEngagement #TourismMarketing #WorkLifeBalance #Ieper #LinkedInRewind #Coauthor #2024wrapped