Mijn 10 toppers van 2021

December is lijstjesmaand.
Op de radio hoor je hitlijsten, het nieuws zendt jaaroverzichten uit en op sociale media blikken organisaties terug op het voorbije jaar.
Ook bij mij is december een terugkijkmaand: ik maak de rekening van het voorbije jaar.
Waar ben ik beland en wat heb ik gerealiseerd? Wat neem ik mee naar de toekomst en wat laat ik los?

Als trouwe bezoeker weet je dat Mediaheer mijn BLIJ-beroep is. Een extra creatieve uitlaatklep, naast mijn fantastische hoofdberoep bij Toerisme Ieper.
Begrijp me niet verkeerd, ik word ook blij aan mijn bureau in de Lakenhallen hoor! Massa’s blij! Ook daar krijg ik ruimte om creatief te zijn en een impact te maken op de toeristische sector in het bruisende hart van de Westhoek.
Daarom zijn mijn 10 toppers van 2021 een mengeling van mijn hoofd- en blijberoep, aangevuld met mijn gezinsmomenten.

Klaar voor mijn lijst? Hier gaan we!

mrs dinosaur oreo cupcake
Een van de beelden van de fotoshoot van Mrs Dinosaur.
Ze maakt lekkere taarten en koekjes. Ook lactosevrij en glutenvrij!

10. Het aanstekelijk enthousiasme van vrijwilligers

Op 9 mei 2021 stond de 46e Kattenstoet gepland.
Afgelast wegens een wereldwijde pandemie…
Op 3 en 4 juli stond het vervangprogramma gepland: Kattenkronkels.
Afgelast wegens verschrikkelijk slecht weer…

De voorbije 21 maanden stonden in het teken van heel wat afgelastingen. Je kent de reden wel.
Wat me bijbleef uit de voorbereidingen van de Kattenkronkels, dat is het enthousiasme van vrijwilligers. Voor de Kattenstoet doen we beroep op meer dan 2000 vrijwilligers. Voor de Kattenkronkels waren dat er wat minder, maar toch nog meer dan 800, verspreid over twee dagen.

Tijdens de voorbereidingen van de speelse fietstochten merkte ik van dichtbij hoe enthousiast vrijwilligers waren om hun steentje bij te dragen tot deze unieke evenementen. 
Er werd in open lucht gerepeteerd, in weer en wind. Maar nooit betrapte ik mensen die er geen zin meer in hadden. De Ieperse verenigingen stonden te springen om opnieuw uit hun kot te komen en hun beste beentje voor te zetten: acteren, muziek spelen, techniek bedienen of de boel coördineren.

Fantastisch om te zien!
Toen de Kattenkronkels op drie dagen voor het evenement afgelast werden, bemerkte ik ook de veerkracht van vrijwilligers. Ja, ze waren ontgoocheld dat ze niet mochten spelen, maar ze waren zeker ook enthousiast om hun voorbereidingen te bewaren voor de Kattenstoet op 8 mei 2022.
Dat zal vonken geven!
Ik kijk er nu al naar uit.

9. Een rainbow chicken nugget unicorn tattoo

Toen ik 21 was, liet ik mijn eerste tattoo zetten. 
Ondertussen heb ik al meerdere kleine onderhuidse ornamenten voor de eeuwigheid.

Voor deze tattoo op mijn rechter bovenarm gaf ik carte blanche aan mijn twaalfjarige dochter. Zij mocht bepalen welke tattoo er gezet werd.

“Een rainbow chicken nugget unicorn,” zei ze. 
Ze had er even over mogen nadenken en haar besluit stond vast. Ja, die zou het worden.
Want ze houdt van chicken nuggets. En van eenhoorns. En ja, ook van regenbogen.

Dus tekende Nina Noa dit kunstwerkje en met haar tattoopistool vereeuwigde ze haar ontwerp op mijn lijf.
Dochter trots. Papa ook.

8. I love it when a plan comes together

Begin 2021 startte Mediaheer een samenwerking met ’t Speghelhof. Karoline, de enthousiaste uitbaatster van de exclusieve feestzaal met bijhorende B&B, vroeg me of ik haar kon helpen met het bekend maken van haar zaak.

Ik stond in voor wat advies rond haar social media en tekende een strategie uit voor de lancering van haar bedrijfsvideo, ook via social media. Karoline was zeer enthousiast en kon niet wachten om er in te vliegen.
De video werd gelanceerd en werd op slag hun meest populaire bericht, waarmee ze vele duizenden mensen bereikten.
ik was best wel trots dat onze gezamenlijke aanpak goed gewerkt heeft.

Ben je zelf op zoek naar een exclusieve feestzaal in de Westhoek? Bekijk zeker eens de website van ’t Speghelhof!
Wees snel, want de zaal is steeds drukker bezet…

7. Toastjes, Teusjes en 20 Tips

Eén van mijn taken bij Toerisme Ieper is het promoten van een meerdaags bezoek aan Ieper en de Westhoek.
Mijn idee daarover is dat we samen sterker staan dan alleen.

Daarom gaf ik eind november een inspiratiesessie rond marketing. Hoe kunnen Ieperse hotels, B&B’s en vakantiewoningen nog betere promotie maken voor onze stad en hun logies? En hoe kunnen we elkaar versterken?
Daarnaast was deze avond ook een dankjewel voor de zeer fijne samenwerking van de voorbije – lastige – maanden op toeristisch vlak.

Omdat ik van goeie marketing hou, noemde ik het event Toastjes, Teusjes en 20 tips. Een lekker hapje en drankje zijn onlosmakelijk verbonden aan een verblijf in en rond Ieper.

Het werd een uitgebreide avond met (meer dan) 20 tips rond 

  • Offline marketing van Toerisme Ieper
  • Online marketing van Toerisme Ieper
  • Strategie rond website en social media
  • SEO
  • Schrijftips voor het web

De avond viel goed in de smaak bij de aanwezigen. Omwille van de situatie rond corona, haakten een aantal mensen af. Daarom mag ik nu al uitkijken naar de volgende editie, Toastjes, Teusjes en 22 tips in het voorjaar van 2022.

6. Samen aan tafel smeedt een band

Bij ons thuis zijn er een aantal duidelijke en dus ook goeie afspraken. Eén ervan is dat we zo vaak als mogelijk samen eten, zonder onze GSM aan tafel te gebruiken.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik vroeger niet veel aandacht schonk aan gezond en gevarieerd eten. Sinds ik samenwoon met Evelien is daar wel heel wat verandering (en verbetering) in gekomen.
We maken er een erezaak van om samen aan tafel te zitten om te eten en deze momenten zijn heel vaak ook (h)echte gezinsmomenten.

De taakverdeling is eenvoudig: Evelien kookt, wij (onze kinderen en mezelf incluis) zorgen dat de tafel gedekt en afgeruimd wordt en dat alles in de vaatwas belandt.
Tijdens het eten lopen de gesprekken wijd uiteen: hoe was het op het werk of op school? Wat bleef je bij vandaag? Wat zijn de plannen voor de komende week? We proberen er op te letten dat wanneer iemand aan het woord is, dat anderen hen niet onderbreken. En dat iedereen voldoende kans krijgt om over haar of zijn dag te praten.

We gaan geen thema’s uit de weg: problemen op school of in de maatschappij, discriminatie of seksualiteit. Alles kan aan bod komen.
Favorietjes zijn de mopjes. Lachen met pipi-kaka of yo-mama mopjes. Zo volwassen gaat het er aan toe!

5. Mijn eerste #Barcamp

Eerst: wat is BarCamp?

BarCamp is een un-conference die ontstaan is uit de nood en goesting om te inspireren en geïnspireerd te worden in een open omgeving. Een BarCamp is geen conferentie: er komen geen dure sprekers een riedeltje afspelen, er wordt geen entree betaald. Maar de regel die wel geldt: elke deelnemer aan een BarCamp draagt zijn steentje bij tot de BarCamp.

En zo geschiede: op 16 oktober was ik aanwezig op mijn eerste Barcamp. 
Ik sprak er over hoe ik mezelf zie: ik ben een suffelend hondje.
Ik had het over mijn angst voor ondernemen. En waar die vandaan komt.
Maar ook over mijn creativiteit. Hoe ik vanuit mijn hobby’s en studies een snuffelend hondje werd en dus veel zaken wil proeven en proberen. Hoe ik als speelpleinverantwoordelijke mocht experimenteren met communicatie naar jongeren en ouders toe.

Mijn opzet was: ik start zo vroeg mogelijk met mijn talk. Dan ben ik er vanaf.
Blijkbaar redeneerde niemand zoals mij en was ik dus de enige waar alle andere aanwezigen naar toe konden gaan tijdens het eerste tijdsslot. Full house en het podium helemaal voor mij.

Thuiskomen op het podium

Na 18 maanden voelde het podium toch nog steeds als thuiskomen.

Probeer nieuwe dingen

Ik hou ervan om nieuwe technieken uit te proberen: websites bouwen, AR-filters maken,…

Never not learning

Hier ging het over de mogelijkheden van AI. 

Meet your heroes

Karl Gilis vindt het tof om in mijne kop te bijten.

Personal branding

Met een kop zoals de mijne is het makkelijk klappen.

Foto’s (c) Matuvu

4. Een foto van een draak

Zei ik al dat ik voor Toerisme Ieper ook toffe dingen mag doen?
Op woensdag 1 december ging draak Margriet opnieuw naar haar vaste stek, 72 m hoog op de Ieperse Lakenhallen.
Ik heb het niet zo voor grote hoogtes, maar ik wou deze unieke fotokans niet laten liggen.
Met knikkende knieën ging ik tot op het bovenste platform van de stellingen rond het belfort. Op 72 meter boven de zeespiegel waait het meer dan op de begane grond.
Ik raapte al mijn moed samen en begon te fotograferen. 

Op deze regenachtige en grauwe decemberdag verscheen plots een opklaring aan de horizon. De zon brak door het wolkendek met een prachtig tyndall-effect tot gevolg. De wind zwol aan en Margriet zette haar snoet pal in de wind.

KLIK.

Het samenspel van het licht door de wolken, het waterzonnetje en de verse laag bladgoud op de drakenschubben creëerde prachtige beelden.

3. Never not learning

Ik ben van nature uit nieuwsgierig. Ik ontdek graag nieuwe zaken, vooral in digitale marketing.
Na mijn opleiding websites bouwen in WordPress eind 2020, was het tijd om me hier verder in te verdiepen.

3.1 UX, usability, SEO...

UX =  User Experience
Usability = Hoe wordt iets meer bruikbaar binnen z’n eigen doel?
SEO = Search Engine Optimisation, hoe wordt mijn website beter gevonden in zoekmachines?

In juni kocht ik 16 opleidingen rond digitale marketing. Ik startte met de trainingen waar ik het meest zin in had: schrijven voor het web, Usability en Google Analytics. Er staan nog heel wat trainingen op het programma, maar die zijn voor later.
Met deze eerste drie ging ik meteen ook praktisch aan de slag, de resultaten zijn veelbelovend!

3.2 Augmented Reality filters zijn fun

Augmented Reality, of AR, is letterlijk ‘verbeterde werkelijkheid’, met toegevoegde digitale elementen.

De toepassingen komen meer en meer voor, ook in onze dagelijkse leefwereld. De eerste gekende toepassingen kwamen via filters in Snapchat: met een druk op de knop geef je jezelf digitale kattenoortjes of een nieuwe trendy muts.

Via Loisleen volgde ik een online lessenreeks om zelf aan de slag te gaan met dergelijke filters bij Facebook en Instagram.
Ondertussen maakte ik al enkele verschillende filters. Voor mij is het leuk om ook de data achter de filter te kunnen analyseren: hoeveel mensen bereik je, hoe vaak wordt de filter gedeeld,… Kortom: wat is de impact van een dergelijke filter en hoe kun je die optimaal inzetten om je merk, je bedrijf of je organisatie te versterken?

Eén van de laatste AR-filters die ik maakte, was er eentje met West-Vlaamse wensen.

Heb je interesse of een AR-filter iets kan betekenen voor jouw merk, bedrijf of vereniging? Contacteer me voor een vrijblijvend gesprek.

2. Ik ga een boek schrijven

Ja. Een echt boek.

Toen ik in 2019 startte als Mediaheer, had ik de bedoeling om ondernemers en vzw’s te gaan inspireren om creatief te zijn met hun digitale communicatie.
Veel ondernemers die ik hoor, vinden van zichzelf dat ze te weinig creatief zijn. Dat ze niet weten wat ze op hun facebookpagina moeten zetten of wat ze in de stories van hun instagram moeten vertellen.

Daar heb ik een oplossing voor bedacht.
Aan de hand van een werkboek en enkele dobbelstenen wordt het heel eenvoudig om een contentplannnig op te maken voor de komende weken, maanden of zelfs het komende jaar.

Mijn eerste versie is al afgewerkt, maar moet opgefrist worden.
En uitgebreid: met een makkelijke handleiding en up-to-date voorbeelden. En een mooie lay-out.
Ken jij een grafisch designer die mij hierbij kan helpen?

Mijn deadline? Zomer 2022.
Ik ben benieuwd. Jij ook?

1. Ze heeft "Ja!" gezegd

Eindigen doe ik in schoonheid.
De schoonheid van de liefde.

In het najaar van 2017 hadden Evelien en ik een ‘match’.
We leerden elkaar beter en beter kennen en na enkele uitgebreide gesprekken en heel wat koffies, werden we een koppel.

Onze kinderen leerden elkaar kennen en ook daar klikte het.
De weken werden maanden, de maanden werden jaren.

In het najaar van 2019 beslisten we om te gaan samenwonen en een goeie 10 maanden later was het zover. Ons gezin, samen onder één dak.
In de zomer van 2021 vroeg ik Evelien, toen nog mijn vriendin, of ik haar man mocht worden.
De titel van dit stukje verraadt haar antwoord al.
Ze heeft “Ja!” gezegd. 

We trouwen op 31 oktober 2022 in het bijzijn van onze dichtste vrienden en familie.

We hebben dus in 2022 heel wat om naar uit te kijken.
Benieuwd wat ons nog allemaal te wachten staat.

Deze topics haalden het net niet...

  • De drukke zomer in Ieper na heel wat marketingcampagnes
  • Opgroeiende tieners
  • Hoe een reclamebanner op de Grote Markt van Ieper onze webbezoeken deed ontploffen
  • Een livestream opzetten met collega’s